Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-28, 17:45 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Thomas@Sep 28 2005, 01:57
Perfekt för Starweb att det är enkelt, då kan han minska stryka 80% av bannerbudgeten och anlita er .

Det är alltid underbart när saker man tror tar lång tid fixas i ett naffs.

Även jag är intresserad av effektiva personer som kan skapa bra Rich-Media banners. Jag ställer mej på tur efter Starweb.

Thomas
Den är enkel ja, jag sa inte att alla mer avancerade banners är det.
Det är lite beroende på hur man ser det. Om man vill ha snygg grafik
så är själva utvecklandet av materialet, inte det som tar mest tid,
utan snarare att komma fram med bra concept... Idegenereringen liksom, det
är något av en process där man måste förkasta dåliga ideer och hålla
fast vid bra ideer.. det tar tid kort sagt, oavsett hur bra man är.. och
det finns ett starkt samband mellan hur mkt tid man lägger ner, och
hur bra slutresultatet blir. Upp till viss gräns naturligtvis.

Som jag ser det är dessa punkter som bestämmer hur "svårt" det
är att skapa "bättre" banners och liknande:
1 - Nivån av innovasion.. (ska det vara helt nydanade så är det inget man gör på 30 minuter, speciellt inte om det ska vara professionell nivå)
2 - Begränsning i storlek.. (standardvikten är ju mellan 15 och 30 k för banners.. vill man vara mkt tekniskt innovativ med de restriktionerna så måste det tänkas till).
3 - teknisk karaktär.. (ska det vara interaktivitet, filmsekvenser, eller annat liknande så kommer det kräva mer scriptning, mer arbete utöver själva arbetet i flash vilket gör att det tar mer tid och kräver mer tankearbete.)
4 - återanvändningsgrad (hur mkt kan man återanvända av gamla grejer, går hand i hand med första punkten)

Skulle generellt säga att tidsmssigt om jag skapade den bannern som ligger deras sida (som visas i exemplet ovan) så skulle det gå till som följande (om det vore den första och inte i en serie så man kan återanvända delar/koncept):

1 - layoutarbete/idearbete, i 1-3 skisser (i flash eller ps) som efterhand kritiseras av kunden.. tid kanske 4-5h för mig, effektiv tid,..eller mindre/mer beroende på hur många skisser (utkast) som krävs för att man ska vara ense om en hållbar "väg". Viktigt att man är på samma "nivå" så att det inte jobbas i onödan.
2 - skapande i flash.. kanske mellan 1-3h. om det gäller den i exemplet.

Om man gör en ny på samma tema så tar det radikalt mindre tid.. även om det är annat format.. kanske mellan 30 min och en timme per banner.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat