Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-28, 17:17 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by fasko@Sep 26 2005, 16:47
Vara:
Ett AB köper en hemsida av Kalle för 100 000kr.
Ett AB får 25 000 i utgående moms och en kostnad på 100 000.
När allt är slut har Ett AB betalat 100 000 och kalle ska skatta för 100 000.

I båda fallen kanske Kalle ska betala momsen till staten, om det är så är det synd men det förändrar egentligen inte vilket alternativ som är mest förmånligt så vitt jag kan se. Dessutom får man en ny källa som kan dra av moms (dvs en till dator om man vill) då Kalle isf har 25 000 i ingående moms.
Jag är verkligen grön på deta här med skatter så jag har säkert räknat fel. Hoppas det inte är något fatalt fel. Momsen kanske inte betalas för tjänster och då är det ju ännu en anledning till att varu-alternativet är mer förmånligt.
En privatperson är inte momsregistrerad så det är ingen som ska betala moms i något av fallen. Är Kalle anställd och får 100 000 kr i lön ska 30% dras av i preliminärskatt - kalle får ut 70 000 kr. Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgiften, arbetsavgiften beräknas på lönen alltså 100 000 kr.

Om Kalle har köpt en produkt som han vidaresäljer till ett AB skall Kalle rent formell ta upp vinsten till beskattning - oavsett om han säljer via blocket eller inte. Kalle har betalat moms när han köpte produkten - denna moms är normalt inte avdragsgill för företaget när företaget köper produkten av Kalle.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat