Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-26, 16:47 #12
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by hubbert@Sep 26 2005, 16:21
Citat:
Då skulle det innebära att dessa webshopsförsäljare betalar soc.avgifter för varje försäljning av sin webshop.
Du verkar ha snöat in på det här. Nej det gör han inte på varje försäljning och som bla DFT skriver det har ingen betydelse om det är en vara eller tjänst.
Överskottet i en rörelse beskattas efter avdrag från kostnader/avskrivningar etc.
Men visst om du kränger 134 webbshopar och inte har några kostnader så skall ju hela beloppet beskattas.
Då har det ingen betydelse om det är en vara eller tjänst.
Citat:
Frågan om ifall man anlitar en person eller köper en tjänst vet jag inte om jag håller med om/förstår riktigt. Det är väl sociala avgifter oavsett om man köper en tjänst eller anlitar någon?
Nja inte riktigt anställer du någon är det du som betalar de sociala avgifterna. Köper du in en tjänst av någon (med F-skatt) är det han som betalar sina egna soc.avgifter.
Det kanske är jag som är insöad men jag tänker samma sak om er(!)...

För det första. Det spelar ju ingen som helst roll VEM som betalar soc.avgifter. Det är ju i slutändan samma intresse som får betala i detta fall.

För det andra förstår jag inte hur ni kan säga att det inte spelar någon roll ifall det är en vara eller tjänst...
Om det är en tjänst så blir det som en slags anställning med timlön och soc.avgifter betalas. Jag upprepar ännu en gång att det inte spelar någon roll vem som betalar, det ska betalas.
Om det är en vara behöver man inte betala någonting annat än vinst hos försäljaren. Kan ställa upp det igen för att försöka förtydliga vad jag menar.

Tjänst:
Ett AB köper hemsida av Kalle för 100 000kr. 200 timmar a 500 kr.

Ett AB betalar 30 000 i Soc avgifter, får 25 000 i utgående moms och en konstnad (minskning av vinst och därmed skatt) på 130 000 (?).
När allt är sluthar Ett AB betalat 130 000 och kalle ska skatta för 100 000

I detta alternativet har inte Kalle F-skattesedel. Åter igen spelar det ingen roll (för mig) om Kalle eller Ett AB betalar soc. avgift.

Vara:
Ett AB köper en hemsida av Kalle för 100 000kr.

Ett AB får 25 000 i utgående moms och en kostnad på 100 000.
När allt är slut har Ett AB betalat 100 000 och kalle ska skatta för 100 000.

I båda fallen kanske Kalle ska betala momsen till staten, om det är så är det synd men det förändrar egentligen inte vilket alternativ som är mest förmånligt så vitt jag kan se. Dessutom får man en ny "källa" som kan dra av moms (dvs en till dator om man vill) då Kalle isf har 25 000 i ingående moms.

Jag är verkligen grön på deta här med skatter så jag har säkert räknat fel. Hoppas det inte är något fatalt fel. Momsen kanske inte betalas för tjänster och då är det ju ännu en anledning till att varu-alternativet är mer förmånligt.
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat