Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-26, 13:53 #7
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Storen jag är ganska medveten om det där och jag är också medveten om att det kanske är lättast att se det som en tjänst.

jonny det tror jag inte. F-skatten har ju ingen påverkan på hur något ska beskattas utan bara hos vem (så vitt jag vet). Dvs. kostnaderna flyttas från ena parten till den andra. Jag är intresserad av om man kan tolka den färdiga hemsidan som en produkt.

Om du har ett företag med "massor" av inkomster och ingen utgående moms och sedan har du en produkt (hemsida) som du säljer till det företaget för t ex 20 000.
Då kommer företaget få ingående moms på 5000 och minskad vinst med 20 000. Om företaget annars betalar 50% skatt på vinsten betyder detta att 10 000 + 5000 annars skulle gått till skatt om jag förstått alla skatter rätt. Företagsägaren går miste om 5000 i uttag och försäljaren av hemsidan får 20 000 minus skatt på 30% (6000).

Jag har kanske missuppfattat något men annars är ju 14 000 > 5000. den 50%iga skattesatsen kommer från egenföretagare med heltidslön på "sidan om" som är mer än 30 000/mån.
(Jag kan tänka mig att privatpersonen som säljer hemsidan också behöver betala momsen på något vis men då blir det i alla fall 14000-5000=9000 och 9000>5000.)

Det hela handlar ju om att det är en galen räntesats (50%) om man har arbete vid sidan av.

För att förkorta eventuell fortsatt diskussion kan jag ställa en följdfråga.
Om ni och skatteverket totalsågar det jag skrivit om. Skulle samma sågning gälla om företaget köpte en bil (som räknas som avdragsgill)? Vad jag försöker få fram är om man kan tolka hemsidan som ett köp av samma slag som en bil.

För att återknyta till var Storen sa:
Citat:
Originally posted by Storen@Sep 26 2005, 12:37
Produkt = Fysisk vara (påverkan på lagervärde, innestående lager, avskrivningar etc)
Tjänst = Utfört arbete ofta baserat på tid per gång...
En hemsida som är gjord sedan tidigare kan inte riktigt anses vara en tjänst då det inte handlar om utfört arbete baserat på någon tid.
Samtidigt är det inte firekt en fysisk vara. Det är ju bara ett par filer.
Dessa definitioner är ju gjorda utan att ha en tanke på IT (inte så konstigt men sant).

Därför handlar det väl om en tolkning och jag påminner igen om det jag skrev ang. sidor som sälj vidare. En hemsida kan man sälja vidare mellan företag och en hemsida kan man spara. En tjänst kan man varken sälja vidare eller spara.

Betalar alla webshopsförsäljare soc.avgifter när de säljer en shop till en kund? Det kan jag inte tänka mig..?
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat