Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-23, 09:02 #10
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem
Micke_Ns avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 22 2005, 21:27
Den juridiska frågan gäller inte om de bryter någon robots.txt-standard eller inte utan om de begår något upphovsrättsbrott genom att kopiera radannonser. Personligen anser jag inte att de gör det eftersom det inte är blocket som har skrivit annonserna.
Ja, det är ett ganska intressant "case" men i detta fallet tycker jag att Blocket har rätt. Själv hade (blir) jag lite små förbannad när mina konkurrenter "tar" bilder (som är inköpta med Copyright) hela sidor (inklusive felstavningar :-) ) med text osv från min sida. Det som jag presenterar på min sida är "mitt" och skall F*n inte presenteras av någon "snyltare" på en annan i ett enda syfta att tjäna pengar. (Även om AA´s tjänst är bra borde den nog bara presentera innehåll från siter som "tycker" att det är OK att indexera upp deras site)

Om Ni läser http://www.blocket.se/copyright.htm ser Ni ganska tydligt vad som gäller för innehållet på Blocket. Med andra ord

"
det är förbjudet att utan tillstånd från B locket AB, framställa exemplar av hela eller delar av innehållet på blocket.se och/eller göra det tillgängligt för allmänheten, exempelvis på en annan webbplats.
"

Men tyvärr är detta den verklighet vi lever i och som en annan talare sa så är det bara att försöka göra det så svårt/jobbigt som möjligt för andra att ta saker och ting från en sida. Att stoppa det och jaga alla som gör det är i längden inte hållbar.
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat