Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 22 2005, 21:27
Den juridiska frågan gäller inte om de bryter någon robots.txt-standard eller inte utan om de begår något upphovsrättsbrott genom att kopiera radannonser. Personligen anser jag inte att de gör det eftersom det inte är blocket som har skrivit annonserna.
|
Ja, det är ett ganska intressant "case" men i detta fallet tycker jag att Blocket har rätt. Själv hade (blir) jag lite små förbannad när mina konkurrenter "tar" bilder (som är inköpta med Copyright) hela sidor (inklusive felstavningar :-) ) med text osv från min sida. Det som jag presenterar på min sida är "mitt" och skall F*n inte presenteras av någon "snyltare" på en annan i ett enda syfta att tjäna pengar. (Även om AA´s tjänst är bra borde den nog bara presentera innehåll från siter som "tycker" att det är OK att indexera upp deras site)
Om Ni läser
http://www.blocket.se/copyright.htm ser Ni ganska tydligt vad som gäller för innehållet på Blocket. Med andra ord
"
det är förbjudet att utan tillstånd från B locket AB, framställa exemplar av hela eller delar av innehållet på blocket.se och/eller göra det tillgängligt för allmänheten, exempelvis på en annan webbplats.
"
Men tyvärr är detta den verklighet vi lever i och som en annan talare sa så är det bara att försöka göra det så svårt/jobbigt som möjligt för andra att ta saker och ting från en sida. Att stoppa det och jaga alla som gör det är i längden inte hållbar.