Firewall hade inte hjälpt, och det visste blocket om eftersom AA redan hade en planerad lösning med proxies..
Att de är scrapers råder det väl ingen tvekan om. Sen kan man diskutera huruvida de tillför något eller inte. De tillhandahåller ju faktiskt en tjänst som är betydligt enklare och bättre än blocket.se
Den juridiska frågan gäller inte om de bryter någon robots.txt-standard eller inte utan om de begår något upphovsrättsbrott genom att kopiera radannonser. Personligen anser jag inte att de gör det eftersom det inte är blocket som har skrivit annonserna.
Sedan är jag såklart lite personligt intresserad eftersom deras verksamhet är rätt lik den jag själv bedriver på nyhetsportalen.se med undantaget då möjligen att jag aldrig har haft något problem med att få "scrapa" tidningar, snarare tvärtom.
.. så den slutgiltliga frågan är väl hur många år måste man har varit i branschen för att få bli kallad sökmotor som verkar vara den finare formen av scraper. Tänk på vad du säger eldsjäl, eftersom det som idag du nu kallar för scraping imorgon kan vara intelligent agent.
hubbert,
http://www.nyhetsportalen.se/?s=allaannons...ocket&na=25&o=1