Om vi pratar om systemlösningar och från egen upphandlarerfarenhet, ser jag alla offerter som förhandsofferter till en början. Har aldrig varit med om att en offert inte går att förändra, till det bättre för mej som upphandlare
Mao en offert baserad på en telefonförfrågan, som är allt för exakt "så här gör vi och så här fantastiskt blir det och så här mycket kostar det", löper betydligt större risk att åka i papperskorgen än en offert som säger att "för att kunna lämna ett exakt pris så måste vi ha ett möte/göra förstudie men baserat på telefonsamtal så tror vi att priset hamnar nånstans mellan x och y kronor".
Men jag förstår ditt dilemma, sitter själv på den andra stolen då och då, och man vill ju att offerten ska bli så bra som möjligt så att det leder till affär.
Att folk i allmänhet verkar tro att man fixar det lätt på nån vecka eller två om man är proffessionell, är dessvärre helt sant. De flesta blir ofta lite ställda när dom får klart för sig hur mycket arbete det ändå är.
Mitt råd är att ge en så ärlig offert som möjligt. Gärna med frågor och förslag på lösningar "hur ska det här momentet fungera", "Om vi gör såhär så kan vi göra så eller så men om vi gör sådär så kan vi istället..." ja, du fattar. Detta för att få kunden att förstå att det inte bara är att plocka i hop ett system hur som helst.
Är du ärlig mot kunden är du ärlig mot dej själv vilket borgar fö ett bättre samarbete med kunden.
Liten slip från ämnet kanske, men jag gillar förstuider. Problemet med brukar vara hur man ska ta betalt för dom. Endel säger att det kostar si och så, ibland kanske priset för förstudien dras på slutpriset om det blir affär, men jag lutar mer och mer åt att en endags förstudie ska vara gratis.
Har precis träffat en leverantör, den första faktiskt som erbjöd en gratis testdag av deras system i vår miljö. Kaxigt.
Men man glömmer bort att vid en förstudie offrar kunden oftast flera anställda som deltar vilket också blir en ansenlig kostnad och lägg där till priset för själva förstudien. Om man inte tar betalt för förstuiden, så offrar man lika mycket som kunden, dvs. timmar.