Apropå tipsa en vän, spam och databaser med epost-uppgifter, så får jag ta
och länka till en relevant artikel jag läste idag.
http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...1_IW253.dbp.asp
Citat:
- Nej, nej, MAX tre personer var det!
Monster vågade alltså riskera ett lägre deltagarantal. Henrik Ramstedt hänvisar till det strategiska valet mellan volym och kvalitet, och menar att det enbart dränerar varumärket om folk blir spammade.
Tipsarfunktionen mer än femdubblade deltagandet i tävlingen. 57 399 personer tipsade sina kompisar. Det resulterade i att ytterligare 218 677 personer deltog i tävlingen. På det sättet fick Monster ut 500 procent mer av sin marknadsföring.
|
Ett litet utdrag. Det finns mer relevant information.
Det är intressant att se hur dessa marknadsförare använder "spam" och tipsa-funktioner för att sprida information. En god balans mellan volym och kvantitet är viktig.
Det här kände jag inte till :huh:
Citat:
Därtill valde Monster att be om personernas godkännande för att få skicka ut mer information till dem.
- Det behövs egentligen inte, eftersom den tävlande ingår ett arbetsförhållande med Monster och Caliber Media genom att delta i tävlingen
|
Fast det är klart att om man ställer upp i en tävling och ger ut sin e-postadress kan man förvänta sig att få respons via e-mail. Men "Mer information" låter snarare som ett nyhetsbrev en gång i månaden eller liknande.