Visa ett inlägg
Oläst 2005-09-10, 17:32 #8
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by robertsson@Sep 10 2005, 08:44
Om du har en bra mobilsida, resesajt, ekonomisajt eller ja vad som helst så vet jag att det går att göra ett avslut för var hundrade besökare. Eftersom avslut i många branscher ger 60-120 kr så tjänar du 60-120 kr/100 besök. Har du Adsense kanske du kommer upp i en CTR på 5-10% med säg max 2 kr/klick. Per hundra besök har du max 10 klick som ger max 20 kr.
Nej, Robertsson, den jämförelsen blev inte rättvis. Det krävs en starkt nischad sida i rätt bransch samt att du verkligen bygger den för att leda kunden till TD-annonsören, alltså inte bygger den för besökarens bästa i första hand, om du ska komma i närheten av de 60-120 kr/100 besök som du nämner. Om man lika utstuderat bygger en sida uteslutande för att locka besökare att klicka på AdSense-annonser, då ligger man inte alls på 5-10% CTR. Man kan mycket väl ligga på 30% CTR på en sådan sida, och är det "rätt" bransch så blir det också hyfsat betalt per klick.
Sedan håller jag med grazzy om att det krävs någorlunda stor trafik för att få TD:s avslutsannonser att ge utdelning.
För den lilla sidan som är byggd för besökarna i första hand ger ofta AdSense mer än TD-annonser, det är bara att konstatera utifrån erfarenhet.

ToBad: Både Nicklas och digiArts förslag är bra. Kombinera måttliga AdSense-element med det mest relevanta för ditt innehåll som du hittar på TD. Men det att AdSense svänger mycket i fråga om kvalitet på annonserna och betalning per klick, det håller jag med om. Tittar jag på en kanal för en viss sida bara kan det svänga enormt, dock blir det ju viss utjämning när man har sidor i olika ämnesområden.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat