Citat:
Originally posted by WN@Dec 19 2003, 15:36
Jag skulle säga, om kunden läser och dessutom fattar vad den läser köper denne inte produkten i 99 fall av 100. Produkten eller tjänsten är ju oftast inte prisvärd. Är inte sanningen att meningen är att kunden inte skall fatta.
Ex:
För att få lova att ansöka till Vem vill bli miljonär måste du först klara delfrågorna!
Vad heter huvudstaden i Sverige
1. Oslo
2. New York
3. Stockholm
Är en sådan fråga ställd för att sålla ut klipska svenskar eller för att tjäna massa pengar?
WN
|
i det stora hela handlar det ju egentligen inte enbart om hur den här typen av tjänster används på Internet utan i hela samhället. att tjänsterna "nu" nått Internet är ju endast ett naturligt steg för företagen för att tjäna ännu mer pengar.
SMS-tjänster och telefonsamtal där det kostar tiotal kronor per ringt samtal och skickat sms är sådant som används mycket flitigt av tv-bolagen. ett exempel på det är ju inte minst t.ex. alla "ring-och-svara-på-vår-ordrebus-för-att-tävla-om-pengar-så-vi-tjänar-pengar-program" som ex.vis TV3/ZTV och delvis TV4 kör.
hela konceptet går ju ut på att producera ett så billigt program som möjligt där de under så kort sändningstid (kostar pengar) som möjligt får så många samtal (mycket pengar) som möjligt genom att locka med en vinst på någon tusenlapp och marginell chans till storvinst (som de för övrigt antagligen tjänar igen i rena trafik-avgifter under bara något enstaka program).
att Internet som en av de största marknadskanalerna på något sätt skulle skonas från "orent" användande av de här snabba betalningsmetoderna är ju helt osannolikt.