Hej,
Nu skall vi se, först och främst så finns
Glossary of terms som definerar hur just AWstats definerar en unik besökare. Som jag förstår det, som ett unikt IP som har besökt din webbsida senaste månaden. Det innebär ju att man faktiskt troligen har _fler_ unika besökare än vad AWstats rapporterar med tanke på proxies och så vidare.
Många andra program (tex webalizer) mäter IP+UA (useragent) under en tidsdefinerad period. Jag tror att Webalizer mäter unika per 6 timmar eller liknande per IP och UA. Därav den mycket högre siffran. Sedan finns det även program som mäter hits istället för pageviews, en pageview är när en "full" sida laddas och inte bara en fil.
Slutsatsen är väl att det egentligen inte finns någon defintitiv siffra, det finns många förslag på vad en unik besökare är. Jag själv anser väl att IP+UA / månad vore rätt lämpligt som en kompromiss. Dvs kanske ett par procent högre än vad AWstats räknar.
En annan lustig sak jag noterade, testa söka på awstats på google, det blir värsta specialresultatet.. samarbete med scourceforge?
http://www.google.com/search?q=awstats&sou...:en-US
fficial