Lite uppdatering, som kanske kan vara till hjälp för någon. Det gäller en .se-domän som redan tidigare registrerats av min kontakt.
Jag hoppas att jag skall lyckas få loss min kontakt från comitnet/yreg. Detta har jag skickat till dem, i min kontakts namn:
Citat:
Igår, torsdagen den 2:a september 2005, återkallade jag via fax min fullmakt avseende flyttning av DNS:er, (ref ID XXXXX).
Ingen flyttning av DNS:er har skett och fullmakten är återkallad, så det finns inte någon anledning för er att påbörja något arbete med att göra en ”gratis” hemsida åt mig. Ni har inte fått material från mig för att kunna påbörja detta arbete och enligt den bekräftelse ni skickade till mig för påskrift så skall:
”Tillverkning av hemsida påbörjas när
fullständigt material från kund inkommit till yreg.”
Jag ser mig inte vara på något sätt bunden av det muntliga erbjudandet att få hemsidan gjord gratis, mot motprestationen att jag skulle användas som referenskund av er samt gå med i Yrkesregistret för 590 kr exkl. moms/månad.
"Gratis" och andra liknande uttryck får enligt marknadsföringslagen, och Marknadsdomstolen, i flera utslag (t ex 1984, 1986, 1992, 2000 samt 2003), inte användas om någon form av motprestationer krävs av mottagaren. I detta fall är det uppenbart att ni brutit mot marknadsföringslagen när ni krävt som motprestation att jag skulle vara referenskund, samt köpa era andra tjänster i form av webhosting och registrering i yrkesregistret.
|
Vi får se vad som händer, de har inte hört av sig sedan vi skickade detta. Och om de gör det så har jag ytterligare ett bra kort i bakfickan.