Jag måste förtydliga lite här ang ODP.
Jag är redaktör under ett antal kategorier sedan 3 år tillbaka.
Varför ?
ODP är det absolut viktigaste stället att så med sina kunder som man optimerar på.
Utan listning i ODP så kommer du i princip aldrig upp i toppskiktet vid sökningar på Google.
Detta naturligtvis för att Google använder sig av ODP för kategorisökning som ni korrekt påstått.
Netscape, AOL, Google, Lycos, HotBot, DirectHit är några som använder ODP.
Citat:
Det är också viktigt att hamna i så många kategorier som möjligt under dmoz eftersom då ökar PR. Tänk på att inte spamma dem med flera kategorier på en gång utan jobba metodiskt och lägg till förslag först efter du har fått ett förslag godkännt
|
Glöm detta !!
Det enda sättet att komma med på ODP i flera kategorier är att registrera i TOP/Svenska och en bra rankad kategori samt en länk i Regionalt (vilka inte används av t ex Google).
En möjlighet till finns och det är om er site finns på flera språk !
Registrera isåfall root domänen, inte språksidan.
Själva editeringssystemet för oss redaktörer visar om siten redan är registrerad och vart.
Detta gör att om du är oförsiktig och spammar så kan vi redaktörer bli riktigt sura :P
Du kan till och med riskera att förlora din registrering om det vill sig riktigt illa !
Citat:
Kolla också upp om "moderatorn" för den katogrin där du föreslår en länk är aktiv. Undvik helst kategorier där moderatorn inte är aktiv eftersom det kan innbära att du får vänta VÄLDIGT många månader.
|
Redaktören (som vi kallas) ansvarar som nybörjare en liten kategori långt ner i strukturen med få länkar.
När man blir mer erfaren så ansäker man om kategorier närmare TOP.
Själv är jag bl a redaktör för hela Bygg och anläggning med över 700 länkar och en stor mängd underkategorier.
Naturligtvis så kan det ta tid innan er länk blir godkänd eller slängd i papperskorgen - alla redaktörer arbetar på frivillig basis och editerar när vi får tid.
Men strunta i om det finns en redaktör i den kategorin som stämmer överens med siten.
Det finns alltid redaktörer som är ansvarig för den.
Slutligen:
DMOZ - OPD - Open Directory Project (kärt barn har många namn) är ett forskningsprojekt.
Nu hinner jag inte skriva mer om detta, bara ett råd - var grundlig och försiktig med ODP, registrera, notera kategorin, vänta i 3 månader. Är ni då inte listad, kontakta närmast ansvarig redaktör och fråga innan ni registrerar igen.
Och,
Hans Sandblom/SEO
TjörnDesign -
www.tjorndesign.se