Ämne: PHP - heltal?
Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-31, 15:42 #19
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by eg0master@Aug 31 2005, 14:21
Hahaha, dagen har alltså kommit när jag skall bli uppläxad i hur en dator fungerar internt. Du kan bespara dig den tiden.
Att du väljer att arbeta med "ettor och nollor" (antar att du syftar på detta istf true/false) och inte true/false säger en hel del om dig som programmerare. Jag tänker undvika fadäsen att läxa upp dig i saker du redan kan.
Det är inte häftigt att vara otydlig eller att strunta i en abstraktion när man programmerar.

Vilken av följande rader tycker du själv ger dig mest information om variabeln och dess värde?
Kod:
$a=0;
$a=false;
$oddRow = 0;
$oddRow = false;
$rowType = ODD_ROW;
Vilken rad skulle du använda (idag) och vilken skulle du vilja se om någon annan skrivit koden?
Det ger samma resultat för de operationer jag använder det till. Dock sparar jag mig att skriva 4 bokstäver, vilket verkar vara lite av vad denna tråden går ut på om man tittar på de andra förslagen

http://se2.php.net/manual/en/types.comparisons.php

Och ja, jag borde nog använda true och false för att vara extra tydlig men av vana blev det 0 och 1 istället. Abstraktion är aldrig fel, men om vi tittar på lite andra förslag så är mitt exempel bra mer abstrakt. Du säger men att jag skulle tro att det är coolt att skriva 0 och 1 istället för false och true är väl lite att ta i :P

Och nej, jag försöker inte läxa upp dig i hur en dator fungerar internt, jag är säker på att du är fullt medveten om det. Det verkar i alla fall troligt att du vet det med tanke på den höga nivån du ofta har på dina inlägg här på forumet.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat