Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Negera betyder att man gör NOT, dvs negera en nolla ger 1, så det så :P
|
Och här ser vi hur bra det blir när folk inte gör skillnad på true, false, noll och ett...
Hade du skrivit "negera variabeln och börja med att sätta värdet som false" hade jag förstått direkt vad du menade. "tal serien" du är ute efter är ju false, true, false... Inte 0,1,0.
Noll och ett är inte samma sak som false och true. noll tolkas (i gammal god C-anda) som false om ett boolskt värde förväntas och false tolkas som noll om ett tal förväntas. Det betyder inte att de är samma sak.
|
I php tolkas 0 som false och 1 som true och kan därmed användas som en BENÄMNING på true och false.
Dessutom betyder inte ordet negera något annorlunda om du gör det på t.ex. 7, !(7) = 0. Negera har inget med att ändra tecken på ett tal att göra.
I riktiga tillämpningar där man använder faktisk hårdvara är 0 och 1 direkt synonymt med true och false, titta bara på en processor hur den behandlar true och false, tvivlar på att den skriver true och false med ascii-tecken i processorn medans den arbetar
Jag kan väl också säga att jag kanske skulle ha varit tydligare att jag menade boolskt värde men jag är så van med att arbeta med 1

r och 0

r att jag inte tänkte på det.
Peace :P