Citat:
Originally posted by Nobody@Aug 29 2005, 17:29
Bra kommentarer, Rasmus.
Betänk att MSN Search, som sakta men säkert tar marknadsandelar från Google, saknar motsvarande sandbox-filter. MSN Search är ju generellt sett också mycket enklare att sökmotoroptimera för än Google.
|
Ja msn search är ju underbar och nästan för enkel att optimera för. Många pratar om att de har en omvänd sandbox, altså att nya sidor får en bonusperiod i början för att ha chans att få länkar och besökare, sen åker de sakta neråt och man får jobba på att få upp de igen. Denna teorin har stämmt på de flesta av sidorna jag optimerat för msn.
Den största skillnaden jag ser mellan google och msn är vikten av on-page optimeringen, vilken msn bryr sig mycker mer om än google.
Ett exempel: På registrerade en internationell undersida till en av mina sidor i sunets webbkatalog. Jag gav den en engelsk och en svensk title och description. 2 veckor senare såg jag att jag började få trafik för det svenska ordet, jag låg då 3:a på google på det och var inte rankad alls på msn för det. Ordet det handlade om fanns inte en ända gång på sidan som låg 3:a, det var helt och hållet länkens förtjännst...
Visst, googles algoritm funkar perfekt när sidorna är större, men i detta fallet...