Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-28, 17:19 #10
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Och därifrån till att ignorera att adress och telefonnummer har olika genus är steget knappast långt, och egentligen är dessa genus meningslösa nuförtiden.
Ja, du kanske har rätt att vi i denna samhälle skall kanske hoppa över det gramatiken vi har och använda oss av vilket fraser vi vill. Oftast kommer denna låta bättre än om vi håller oss till det korrekta grammatiken. Vilka meningslösa genus....bara skapar problem....och det låter ju bra med vilken som helst.
Jag ser ingen anledning att skilja mellan det och den, utöver att det är korrekt att göra det just för korrekthetens skull. Vad är ett "det", som inte en "den" är. De olika genusen är ju som bekant:
- han
- hon
- den
- det
Att skilja mellan han och hon är väl befogat eftersom vi har olika kön. Vad som skiljer den och det från varandra har jag inte en aning om, och jag misstänker att det ENDAST är tradition/historiska orsaker som gör att ett bord är neutrum medan en stol är reale.
Engelskan, som ju har fler utövare, och därmed utvecklats mer än svenskan (fniss) skiljer bara på he/she/it.

Sen har visserligen franskan en bisarr vana (liksom svenskan hade förut) att kalla en dator för "han" osv. Men fransmännen dricker ju vin dygnet runt, och därför blir det ju som det blir...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat