Citat:
Originally posted by dee@Aug 23 2005, 17:00
Hej,
Främsta anledningen är att jag då kan betala engelsk skatt bland annat på mina engelska sajter och få ett AB utan att investera 100 000kr (har egentligen inget emot att betala 100 000 men varför göra det när jag kan betala 10 kr istället). Men hur blir det med skatt/moms för mina svenska sajter? Är det engelska skatter som gäller för dom också? (det borde det vara)
|
Om du är ute efter att bedriva verksamhet inriktad på Sverige från ditt engelska bolag är det förmodligen att rekommendera att du bildar en filial i Sverige. Filialen betalar då svenska avgifter precis som vilket svenskt bolag som helst.
Sedan kostar det inte 100 000 kr att bilda ett aktiebolag, du måste ha 100 000 kr som aktiekapital; men aktiekapitalet måste inte vara ett saldo på ett bankkonto. Du kan givetvis köpa inventarier som du behöver använda i din verskamhet för ditt aktiekapital.
Ett engelskt bolag bör innebära en del krångel och krångel kostar både tid och pengar (tid är ju pengar). Förmodligen är det smartare att starta ett svenskt aktiebolag till att börja med. Ett mycket vanligt råd är att se till att tjäna pengarna först, så har du råd att köpa kvalificerad hjälp för att slippa betala skatt - se på hur mycket skatt exempelvis Volvo betalar. Om du börjar med att bedriva din verksamhet och tjäna pengarna, så kan du alltid lösa skattefrågan när det är värt att lösa den.