Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-19, 07:03 #17
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by iXam@Aug 19 2005, 00:11
Inte fan betalar en tilläggssumma för att jag använder vågen när jag ska väga äpplet. Inte betalar jag en extrasumma för kassasystemet och dess uppdateringar och säkra valutaskåp. Men ändå är det nått som ska köpas in och underhållas av företaget. Allt sånt är redan tänkt på när prissättningen av produkterna gjordes.
Inte vid vågen, men i övriga varor betalar du den summan. Detsamma gäller kylar, hyllor, el och så vidare...

Kunden står alltid för alla kostnader i en butik...

Kort är en kostnad som butiken betalar till banken, precis som att ett skåp kostar vid inköp. Kort är ett inköp vid varje transaktion, därmed hamnar även denna kostnad på kunden, antingen synlig direkt, eller som påslag vid varje transaktion.

Men jag håller med dig, den kostnaden borde inte finnas iom vi som bankkunder betalar årsavgift på korten. Dessutom lånar vi ut vårat kapital till banker till oftast 0% ränta. Detta kapital kan bankerna sedan låna vidare till högre ränta än 0% och det är där som deras vinster kommer in.

Vi kan alltså utöka ditt resonemang till: borde inte bankkunder ta ut alla sina pengar från banken och börja betala kontant igen, då är banken överflödig iom att vi inte får ngn ränta på pengarna.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat