Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-15, 19:37 #16
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by sara@Aug 15 2005, 12:46
Det ska jag göra
Men hade ändå varit intressant om några som själva hostar sin sida på ADSL skriver ner hur mycket besökare de har och så

Eftersom jag i princip inte har några besökare så är det nog lungt. Men det är ändå intressant
När min server har varit hemma för service under flera dagar har jag under tiden kört på mitt ADSL med 1mbit upphastighet. Det har varit ca. 150 hyffsat aktiva besökare online samtidigt vilket tyder på att det gått tillräckligt fort för att dom ska orka vara kvar. En av mina sajter består mest av bilder så den suger mycket trafik. Under en dag + kväl snittade bandbreddsutnyttjandet till över 99%.

När deo.com gick i konkurs smälde dom upp maskinparken i en lägenhet med en privat Bonet-ADSL-anslutning på 0,7mbit. Dom stängde av möjligheten att tanka stora filer men oj vad segt det gick ändå.

Det var två exempel som jag inte tycker säger någonting mer än Vill man så kan man. Om du har större filer som användarna ska ladda ner så blir det nog inte så kul även om användaren är ensam inne och surfar. Du kan (beroende på vilken webbserver och OS du använder) begränsa bandbredden för varje klient så att inte en klient frossar i bandbredd och andra får dela på smulorna som blir kvar. Om du är händig med Linux så kan du sätta upp en dator som gateway och prioritera webbtrafiken för att inte sajterna ska bli slöa om du använder t.ex. Bittorrent eller DC.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat