Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-11, 14:00 #6
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Koala:
Jo, jag kommer sannolikt att börja i den skalan.
Använda den på kunders sidor ett tag, hitta buggar, finjustera,
etc.

PKaze:
Intressant idé med att behålla det på min server. Det tål att funderas på - om det skulle kunna finnas något sätt att få upp det på deras platform. Eller kanske låta ett webhotell installera produkten på sina servrar och låta sina kunder få automatisk tillgång till det.

Starweb:
Jag hag googlat lite på verktyg. Det viktiga är förmodligen att man kommer förbi licensavtalen hos PHPs Opensource-kod. Jag hittade en kompilator som har en helt omskriven kod vilket skulle lösa problemet. Roadsend Compiler For PHP.

Citat:
"Applications compiled with the Roadsend Compiler do not require Zend or any other interpreter to execute. The Roadsend Compiler is not affiliated with Zend and does not share (nor is it derived from) the same code base as the open source PHP implementation." -http://www.roadsend.com/home/index.php?pageID=faq
(Intressant att det står omtalat på slashdot; http://developers.slashdot.org/article.pl?...&tid=169&tid=8)

Priset för Server Edition (Kan kompileras på Linux, FreeBSD) är $229, Professional (Kan kompileras även på Windows) är $399.

Beroende på försäljningspriset, och marknad, för min produkt är det förmodligen ett okey pris, om det är det enda alternativet som dyker upp.

Min produkt kräver en databas av något slag för att vara användarduglig. Nu har jag visserligen kodat den med olika "lager" vilket innebär att det inte är särskilt svårt att hoppa mellan olika databaser. Men visst är det så att, så länge man inte inkluderar MySQL i sin produkt, är det okey för dem? Så att kunden får hämta hem MySQL själva vid sidan om.

En rolig aspekt med Roadsend vore att man skulle kunna installera produkten även på en server som kör ASP, och då även snabba på utvecklingen för dem som sysslar med ASP.

Support och buggfixar låter intressant. Frågan är bara hur man skall utforma avtalet. Köper en kund produkten, och betalar en månadsavgift, kan jag naturligtvis bistå med support (även om det inte blir en heltidssyssla vilket innebär att supporten möjligtvis blir lite lidande).

Buggfixar å andra sidan. Naturligtvis kan jag komma att vidareutveckla produkten; och även låta kunder rapportera buggar. Men skall buggfixar i ett år ingå, enligt avtalet; blir det lite av en definitionsfråga - Hur snabbt måste en bugg vara fixad ifrån att den tidigast är inrapporterad, för att inte bryta mot avtalet, etc.

Det tål fortfarande att tänkas på! Tackar så ödmjukast för er respons!
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat