|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Nov 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Nov 2003
|
skulle han skippa reklamen helt kan det ju kanske vara svårt att driva sidan med vinst och de pengar han la ut på domänen/bandbredd/underhåll skulle vara svåra att få tillbaka.
själv använder jag ingen speciell startsida eftersom det bara känns onödigt och det (idag) inte finns någon som fyller mina behov - vilka skulle vara svåra att fylla mha endast en startsida.
jag har istället så att min webläsare läser in alla de sidor jag hade igång (i tabbar) när jag stängde av den. samtidigt använder jag oftast hibernate på min windows-dator eftersom det går snabbast att starta upp datorn och dessutom har jag allt igång som jag hade då jag stängde av, inklusive mailklient, webläsaren med sidor osv..
Problem med att få en bra startsida
tar upp en del problem som jag ser det vilket antagligen kan hjälpa lika väl som förslag på saker man förväntar sig. svårt att se en enda viktigaste egenskap eftersom det är helheten som har betydelse.
problemet med en startsida som jag ser det är bl.a. att startsidan inte kan täcka alla områden man är intresserad av.
innehåller den flera undersidor innan man får fram informationen man är intresserad av så kan man istället besöka den egentliga källan (t.ex. aftonbladet/dn/expressen för nyheter). försöker man ändå täcka alla informations-områden genom att fylla förstasidan (utan undersidor) så blir sidan väldigt rörig och innehåller -för- mycket information.
eftersom nyheter och liknande (oftast) är andrahanslevererade (från annan websida/källa) i många fall känns det mer tillförlitligt att gå direkt till "ursprungliga" källan och läsa om det.
all information är inte nödvändig för alla: exempelvis tv-nyheter på webben är inget jag skulle ha intresse av eftersom jag har ett program som påminner mig, visar aktuella kanaler/program då det är något intressant. då vill jag inte slösa tid på en websida att försöka sortera bort det ur utbudet eftersom jag inte alls är intresserad av dubbla informationskällor (åtminstone inte om en sådan sak).
innehåller sidan för mycket reklam kan man lika gärna surfa aftonbladet eftersom dom har så det räcker och blir över. man vill inte att reklamen ska ta plats på den redan trånga startsidan och därför blir det svårt att få det att gå runt rent ekonomiskt för innehavaren. popups och liknande är helt oacceptabelt eftersom man knappast vill se sådana det första man gör när man startar sin webläsare.
|