Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-09, 10:27 #29
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by mellow@Aug 8 2005, 21:58
Hur fungerar det med lärare som är 20-25 år? Är du själv 19 år så borde du gå sista året på gymnasiet eller högskola? En gymnasielärare har minst en högskoleutbildning på 180 poäng (4.5år) och en högskolelärare ännu längre givetvis. Skulle man hoppa på högskoleutbildning direkt efter gymnasiet så borde man som yngst vara 23-24år eller är det sådan brist på gymnasielärare/högskolelärare att de plockar in folk utan färdig utbildning (verkar väldigt konstigt på en friskola).

Jag tror inte att "vara en i gänget" fungerar för alla lärare och det har jag full förstående för, för många är det viktigt att distansiera sin yrkesroll från sitt privata jag.

Att lärare inte kan erkänna när de har fel är dock riktigt sorgligt, även att kommunikationen verkar vara så dålig på din skola. Borde man inte kunna påverka sådant med en öppen diskussion på en friskola? (iaf. påverka mer än på en vanlig skola?)
Det finns ju många ämnen i dag där det sällan finns någon ren lärarutbildning mot. Då sattsar många skolor i stället på lärare som har utbildning innom området de skall undervisa i.

Tex så på en skola jag jobbade på tidigare så anställede 6 lärare samtidigt innom webbdesign A, webbdesign B, multimedia A och multimedia B.

4 av dessa hade väldigt god lärarutbildning, samt läst några kurser innom dessa områden på högskolan/universitetet. Dessa 4a var mellan 30-40 år. 2 av dessa hade pluggat webb/multimedia i 4-5 år. De två var runt 23-25 år.

Efter första året fick 3 av de 4 lärarna med lärarutbildning sluta pga att det helt enkelt var alldeles för dåliga på sina ämnen, medans bägge de som inte hade lärarutbildning fick vara kvar....
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat