Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Själv så går jag på en fri skola, jag är nu 19 år och majoriteten av lärarna som jag har i olika ämmnen är mellan 20-25 år. Det finns inget som heter komunikation på min skola. Lärarna har total noll koll. Och när lärarna är så pass unga så blir det automatiskt att när dom kommer in i klass rummet så försöker dom bete sig som om dom vore mycket äldre och ska kunna allt osv. Det funkar inte alls bra. Dom försöker vara stränga osv. Men som sagt det funkar inte. Sen så har vi 2 andra lärare, också i samma ålder. Dom kör på att vara en i gänget har dom fel så medger dom det och förstår faktiskt att dom inte alltid har rätt. Och självklart om dom visar respekt för eleverna så får dom ju tillbaka det. Men vissa lärare är så pass inställda på lärar rollen att dom vägrar helt enkelt att erkänna om dom skulle råka ha fel i något.
Anågende kommunikationen. Har man varit bort en dag så går man ju självklart och försöker ta reda på vad som har gjorts dagen innan när man varit borta. På min skola funkar det så att läraren hänvisar till eleverna och inte fan finns det någon elev som har varit engagerad och kan ta fram material som använts till den lektionen. Själv har jag blivit väldigt trött på det här och kommer försöka tvinga fram att lärare ska notera och anteckna efter varje lektion om vad som har gjort på våran gemensamma sammling plats.
Jag tror problemet ligger i att lärarna är för unga och sen så är det ju på tok för lite respekt i skolorna. Eleverna tvekar ju inte en sekund för att kalla lärare för hora mm.
|