 |
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
|
Kvaliteten i skolan har varit förhållandevis konstant under de senaste 40 åren. Dvs antalet elever som går ut gymnasiet utan tillräckliga kunskaper i matematik och svenska har konstant legat på runt 15-20%.
Tittar man på antalet som tidigare hade sifferbetyget 1 eller 2 i dessa ämnen och hur många det är idag som har IG, upptäcker man att att antalet är i stort sätt samma.
På 60- och 70-talet var arbetsmarknaden annorlunda, det var i allmänhet inga problem att få arbete trots dåliga betyg. Det har förändrats nu, vilket gör att problem med skolan upmärksammas mer.
Visst finns det skillnader i själva utbildningen också. I matematik ex. har vissa moment som man tidigare läste på grundskolan flyttats upp till gymnasienivå.
Satsningen på det eget lärande har också haft en inverkan i kombination med användandet av datorer och Internet i undervisningen.
Att googla fram kunskaper är ingen inlärningsprocess som främjar kritiskt tänkande, källkontroll eller ger större kunskapsdjup.
Om man under en 9-årig skolgång inte kan lära vissa elever läsa, skriva och räkna ordentligt med de böcker som finns - Hur skall då man då kunna tror att Internet skall kunna göra det?
Åtgärder behöver sättas in redan i lågskolan. För det finns ett mönster i vilka det är som klarar av skolan bra och de som inte gör det. Det mönstret har inget att göra med om det är ex invandrare eller inte.
|