Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-08, 02:35 #13
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Det grundläggande problemet är väl att det saknas respekt både för lärare och vuxna i dagens samhälle.
Kan jag verkligen inte hålla med om. Är man en duktig lärare vet man hur man gör för att vinna elevernas respekt, och eleverna brukar faktiskt ge tillbaka respekt när de känner att läraren har kunskaperna samt vill lära ut till eleverna.
Det där tror jag inte alls på... I många fall är det helt enkelt inte möjligt att vinna nån form av respekt eller/och nödvändig diciplin. Ofta är det helt enkelt omöjligt.

Problemet är till 100% föräldrarnas förtjänst. Skolan kan inte vara ämnad att räta till bristande uppfostran.

Såg ett bra program för nåt eller ett par år sen, om en kille som var lärare på sitt första jobb (efter lärarhögskolan). Han fick ta hand om nån klass med stora problem. Det gjorde han bra, men han hade stora problem att få nåt att funka. Det visade tycker jag hur svårt det är .. han var säkert socialt kompetent, god pedagog osv. Men det spelade ingen roll... det är milsvid skillnad om eleverna pallar att sitta still och lyssna på vad läraren vill säga i första hand. Men många ggr så är det snarare så att eleverna sitter o snackar i mobil, lyssnar på musik, och rentav mordhotar läraren om han säger nåt åt dem på skarpen...
I sådana lägen spelar det ingen roll om man är världens bästa talare. Dessutom, jag tycker inte man ska behöva vara galet bra pedagog för att vara lärare. Alla äa olika osv.. alla kan inte vara sådana otroliga personligheter att de fångar allas intresse. Det måste komma från andra hållet i första hand.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat