Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-07, 14:38 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Skolan nu förtiden är alldeles för dålig. Ett av problemen är att skolan satsar inte på kvalité utan den som ansöker om minst lön får jobbet.
"Ansöker om minst lön". Vad pratar du om egentligen? Man börjar ju fundera om du överhuvudtaget har någon koll på hur lönesystemet i skolorna fungerar? Skulle vara otroligt intressant att se vad du har för belägg för ditt uttalande, vilket jag tolkar som, om att de anställda får vara med i en omvänd budgivning där systemet skulle likna en öppen kommunal upphandling?

Det är ju faktiskt inte upp till enskilda skolorna att "satsa på kvalité" utan snarare att staten måste satsa pengar på skolorna genom att avsätta pengar för detta i sin budget istället för att de enskilda kommunerna ska "snåla med sin budget" på alla sätt för att överhuvudtaget hålla skolorna öppna. Dålig budget leder alltid till kvalitéförsämringar på olika sätt.

Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 7 2005, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Det grundläggande problemet är väl att det saknas respekt både för lärare och vuxna i dagens samhälle.
Kan jag verkligen inte hålla med om. Är man en duktig lärare vet man hur man gör för att vinna elevernas respekt, och eleverna brukar faktiskt ge tillbaka respekt när de känner att läraren har kunskaperna samt vill lära ut till eleverna.
Bara för att man är en duktig lärare och vinner elevernas respekt så innebär det inte automatiskt att man får upp deras intresse för att lära sig eller överhuvudtaget engagera sig. Tror knappast att det beror på kompetensbrist rent kunskapsmässigt. De flesta kan läsa i en bok själv och ta till sig av kunskaperna bara man har tillräckligt stor vilja. Min uppfattning är att det är viljan och förståelsen för vad utbildning innebär för framtiden som saknas hos eleverna idag. Vill man inte lära sig finns heller ingen anledning till att lyssna på den som vill lära ut.