Visa ett inlägg
Oläst 2005-08-06, 19:29 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Vad investeraren vill veta är hur mycket du kommer att sälja för i kr och ören. Han ger fullkomligt blanka attan i hur många klick det är....

Du behöver ta reda på hur stor marknaden för denna typ av tjänster är idag inom vissa regioner som Sverige, Småland Nordeuropa och globalt. Vilka är dina konkurenter och vilka priser de har är mycket viktigt att veta.

Vad är det som är unikt med just din affärsidé, vad är det som berättigar dig att finnas på marknaden? Varför ska en kund välja ditt företag och inte en konkurent? Varför ska de köpa din tjänst över huvud taget? Vad tjänar kunden i kr och ören på att handla av dig (även jämfört med att handla av värsta konkurenten).

Kom INTE med ett "lägre pris" än konkurenterna för det är inget du kan bygga ditt företag på. Du måste ha något i din tjänst som konkurenterna inte kan erbjuda. Kommer du in på marknaden och dumpar prist så kan dina största konkurent sänka sitt och så har hela exostensen för ditt företag försvunnit. Hitta vad som kallas "competitive advantage" dvs konkurensfördelar som konkurentera inte klarar av på minst ett halvår.

Ta reda på riktiga kunder som du kan ha som diskussionspartner när du utformar din affärsplan. Dessakunder är guld värda. Försök förstå vad de 5 största saker de värdesätter mest hos en leverantör (priset brukar ligga på 6:e plats).

Det finns en mall för affärsplan som används generellt i näringslivet som du kan hitta på www.connectsverige.se eller så får du gå in i google och söka på "att skriva en vinnande affärsplan" så här heter filen http://www.connectsverige.se/obj/doc...b101679436.pdf

Jag har hjälpt ett antal småföretagare med affärsplaner och kalkyler och jag hjälper gärna till.

Några vanliga fallgropar:

- För högt uppskattade intäkter
- För lågt uppskattade kostnader
- Helt orealistiskt lågt kalkylerade löner och lönebikostnader
- har glömt många stora kostnader
- har glömt att räkna med kreditförluster!!!
- har glömt att räkna med kontorslokal!!!
- Räknar inte med att ta ut marknadsmässig lön för ägaren
- Tror att man kan debitera mer än 1200 timmar per år
- Räknar inte med administrationstid och kostnader

m.m.

Har man anställda bör man minska sin egen arbetstid från 1200 med 100 timmar per anställd och år, för att se vad det kostar att ha personal.

Räkna med en vanlig anställds marknadsmässiga lön med ett påslag på minst 25% om man är företagare. Tänk på att man som företagare egentligen ska jämföra en står del av sin lön med en VD-lön och man bör titta på den översta kvartilen i lönejämförelser eftersom man som företagare har en betydligt högre skicklighet än en normal anställd.

Om vi tar ett exempel:

En genomsnittlig anställd webbadministratör kanske har 20000 kr per månad medan en företagare bör ha minst 25000 kr. Räkna med arbetsgivaravgifter på 32,46%+17% tjänstepension (eller andra förmåner). På stockholms universitet räknar man med att forskare (jämförbart med företagare fast de är anställda) får 33-35% tjänstepension dvs man får en sammanlagt lönebikostnad på 32,46%+35%=>67,46% dvs multiplicera lönen med 1,6746 sen har man dessutom semesterpåslag så en formel jag brukar räkna med ser ut så här Lön*1,6746*12,2=>Lönekostnad.

I det här konkreta fallet skulle det bli 25000*1,6746*12,2=>510570 kr/år.

Sen har du kostnader för din arbetsplats minst 120 000 kr per år då är vi uppe i 630570 kr per år. Då har jag som du ser inte räknat in webbhotellets särkostnader. Detta skulle kunna vara en vanlig datakonsults kostnader.

Sen ska du räkna med kreditförlusten 8% av omsättningen, annonsering & försäljningskostnader (som tillsammans kan uppgå till ca 40% av omsättningen i ett vanligt produktsäljande företag). För ett webbhotell bör du nog räkna med minst 20% av omsättningen i marknadsföringskostnader och ca 20% i övriga försäljningskostnader (lön och provision till säljare). Använder du återförsäljare kan du använda dessa 40% att ge rabatt med men var föriktig med rabatter i början så du behåller din handlingsfrihet.

Sist men inte minst måste du räknamed ditt företags vinst. Ju störr risk desto större vinst, för ett webbhotell bör du nog ha minst 20% av omsättningen efter skatt i vinst. Skatten på aktiebolag är 28% så då får vi formeln 20/(1.0,28)=20/0.72=28% av omsättningen.

Nu har vi 8%+20%+20%+28%=76% av omsättningen som går bort i "rörliga försäljningskostnader, vinst, skatt och kreditförluster".

Om vi även antar att du har ca 200000 kr i övriga fasta omkostnader (servrar, rack, trafik, licenser m.m) för ditt webbhotell så får vi 630570+200000=830570 kr i fasta kostnader och ett budgeterat försäljningskrav på 830570/(1-76%)=830570/0,24=3 460 708 kr/år.

Då har du iofs råd att anlita en extern säljare som får kosta max 20% av omsättningen (692141 kr) inkl arbetsgivaravgifter.

Investeraren vill se att siffrorna är realistiska och som du ser ovan så är det många kostnader och omständigheter man lätt glömmer att räkna med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat