Citat:
Originally posted by Decibel@Aug 3 2005, 05:14
Finns det något sätt att på enklast möjliga sätt föra bok över händelser rent ekonomiskt, räcker t.ex. ett excelblad ?
Vi snackar om cirka 1-2 fakturor per månad så det blir väldigt få poster.
Har ingen lust att sköta två bokföringar full ut genom t.ex. spcs. inte heller anlita någon annan, utan på enklaste möjliga (godkända) sätt se till att sifforna finns i pärmen.
Har försökt läsa mig till i olika lagar utan att bli något klokare.
Går detta, eller blir det till att köpa ett bokföringsprogram?
(detta är absolut den mest långsökta och sista utvägen)
|
Bokföring ska skötas med "svårutplånlig skrift" dvs med bäckpenna på papper, det ska inte gå att ändra posterna om man kör dator. Dvs Excel är uteslutet ur juridiskt perspektiv. Man kan ju alltid chansa och hoppas att det inte blir revision, men om det händer så sitter man rejält fast med skägget i brevlådan så att säga.
1-2 fakturor på 50000-100000 kr vardera eller? Då är ett bokföringsprogram kaffepengar så varför tveka? Jag hade 1-2 fakturor per månad på sammanlagt 100000-150000 + moms. Men jag hade kanske 50 taxi-kvitton med och andra små utlägg samt ett antal leverantörsfakturor varje månad. Jag tyckte det var väldigt smidigt att använda SPCS 1000 för jag kunde när som helst ta framstatistik på ekonomin och Balans och resultaträkningar.
Man kan även skapa en del tjänste-artiklar som man autumatiskt får statistik på. Detta är ett helvete om man ska göra det manuellt.
Jag tycker det är enklare att sköta bokföringen med ett bokföringsprogram än manuellt.
Man får dessutom en hel del goda råd och tips på SPCS hemsida när man har serviceavtal med dem.
Man kan börja med ett enkelt bokföringsprogram för ca 1000-2000 kr för att senare byta upp sig, det var det värt för mig i all fall. SPCS 1000 kostade 5995 + moms och 1995 + moms /år för serviceavtal, då får man mycket för pengarna.