Citat:
Originally posted by robertsson@Jul 29 2005, 07:44
Jag har gjort en åsksida www.startsidan.org/vader.asp där man på en karta kan se var åskan befinner sig för tillfället. Sidan ligger hos Aleborg. Jag laddar upp en ny bild varje minut till Aleborg. När jag går in på sidan får jag ofta se en 5-10-15 minuter gammal bild. Trots att jag trycker på ladda om/uppdatera får jag hela tiden se den gamla bilden trots att jag vet att det laddats upp en nyare bild. Vad beror detta på? Cachar webbservern den tidigare bilden och skickar ut den trots att det finns en nyare, eller finns det någon annan förklaring? Kan man komma runt detta på något sätt så att man säkerställer att den senaste/färskaste bilden laddas vid varje laddning av sidan?
|
Cachas skulle det stå i rubriken så klart.
Jag har nu kommit på en tillfällig lösning. Jag har "snott" tradedoubler lilla javascript kodsnutt som dom använder för att räkna unika besök så nu laddas bilden med ett javascript.
<script language="javascript">
var uri = 'bild.png?' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('[img]'+uri +'[/img]');
</script>
Men det vore ändå intressand och höra varför inte den senaste bilden skickas från webbservern utan en tidigare och vad det finns för lösningar på detta.