Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Oct 2004
|
Ang. månadsdeposition:
jag tänker högt:
Vissa events är ju mer troliga än andra. Klick är mer troligt än sale osv. Impressions (om nu ngn skulle ebtala för det) är ju ännu mer troligt.
Låt oss säga att man i genomsnitt får 5% klick/impression och sedan 5% sale/klick.
Låt oss sedan även säga att depositionen skall täcka affiliate kostnader (inte din provision för lite risk får du ta själv...) under en månad så är det bara att skapa en formel för deposition:
DEP = AVG_IMP*AFF_IMP + AVG_IMP*AVG_CTR*AFF_CLK + AVG_IMP*AVG_CTR*AVG_SALE*AFF_SALE
Så var det klart :-)
Ett alternativ är ju att sno "kontantkortsmodellen" med en twist...
Annonsören får själv ange depositionsstorlek. Samtidigt tillåter du att man överskrider depositionen X antal gånger. Bra kunder = stort X, nya kunder = litet X. Sedan skickar du en faktura som vanligt på allt som hänt. Kunder som får "för mycket" trafik kommer stängas av temporärt i väntan på betalning (om du vill). hur som helst slipper du själv sätta nivån.
En annan grej som slog mig när jag tänkte på detta. Jag har ju aldrig varit annonsör själv, men en funktion som vore nice (för mig) är om man som annonsör kunde ha en budget. DVS att jag vill bara betala för t.ex. 100 klick per dag. Detta kräver ju att de som använder mina annonser inte själva lägger in ngn kod (som t.ex. man kan göra med TD) utan använder en ad-rotator från dig. Detta i kombination med att man kan få reda på om det finns någon annons att visa.
Exempel: Företaget A annonserar med en budget. Jag driver sajten S med bara en enda annons i min rotator från A. Om As budget är slut så vill jag visa min sida utan reklam, därför frågar jag adrix (eller vad det hette) om det finns en annons att visa i min rotator eller inte.
|