Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Oct 2004
|
Några blandade kommentarer:
Prissättning:
Som annonsör vill jag sätta ersättningen som "hur mkt får affiliaten". Så om jag vill ge 10kr per klick blir det 10kr+25% provision till dig (blir ju 20% av slutbeloppet)+moms = 10*1.25*1.25=15.625 kr/klick (ink. moms).
Anledningen är att annars måste jag räkna en massa baklänges. Även om 80% är en ganska enkel uträkning skulle jag nog föredra att sätta affiliate priset och inte affiliate+provision.
Håller med bengt om det där med hur du ska få annonsörer att commita sig. Möjligen kan du ju kräva en minimiinbetalning i förskott, ungefär som degamla mobilabonemangen: "betala X och ring upp hela beloppet", dvs varje annonsör måste betala in en "första avgift" (eller en "månadsavgift" om de har stor omsättning under de första månaderna) som de sedan får "annonsera bort". Det borde ge mest seriösa företag och du kan själv ta en mindre risk. Är du dessutom flexibel och inte har denna nivå allt för högt så borde det inte skrämma bort ngn seriös - bara de oseriösa.
Ang. nivån av ersättning du tänker ta så vet jag inte vad tradedoubler etc tar betaqlt för sina annonstjänster och ligger du under deras nivå för en typisk annonsör så ska du köra på modellen. Men jag tycker kanske att 20% är lite högt rent objektivt om det enda jag får är några affiliates. 20% är ok om du skulle annionsera i TV osv som en vettvilling så att affiliatenätverket exponerades mycket, men så är väl inte fallet? 10% av titalbeloppet för moms är nog en nivå som jag skulle ha förväntat mig. Jag vill ju inte ge pengar till dig utan mina affiliates... men som sagt, så länge du ligger under konkurrenten när man räknar på det så är 50% också ok eftersom du blir billigast. :lol:
EDIT:
Såg att TD verkar ta 30% + diverse fasta avgifter. med den bakgrunden är ju 20% och inget annat snorbilligt och jag skulle gladeligen deponera en summa pengar om det skrämmer bort de oseriösa och ger ditt nätverk bättre rykte.
|