Hej,
Ska försöka svara på alla frågor.
Citat:
Jag tror nog att du kommer behöva lägga dig på betydligt mindre ersättning för att kunna ha såpass bra priser att du kan locka webbmasters med mycket trafik och följdaktligen annonsörer.
Men lycka till, konkurrans behövs i branschen.
|
Du har nog rätt, jag har räknat på en hel del olika scenarier men som sagt, det är alltid svårt att uppskatta de reela variablerna. Jag kommer förmodligen köra en kampanj vid start som kommer sträcka sig året ut t.ex. med låga avgifter för att få igång hela processen.
Citat:
Ska annonsörerna själva få bestämma priset?
|
Annonsörer bestämmer själva vad de vill betala till affiliatesen.
Citat:
Varför inte sätta priset a la Lopia.
Kör typ 0kr ett tag så några hakar på och höj sedan men att enbart ta % är en bra idé.
|
Kommer nog sätta en låg avgift i början för att få igång verksamheten.
Citat:
Säg att jag vill ge 30:- inkl moms i ersättning per såld vara.
Det innebär alltså att affiliaten får:
30*20%-arbetsgivaravgifterna (framgick inte vem som betalar dessa)
Detta ger 4:- till affiliaten innan skatt.
Även om jag tror att upplägget är bra för mig som annonsör tror jag inte det tilltalar de som vill tjäna pengar på mina produkter
|
För det första förstår jag inte varför du blandar in momsen i det hela, den får du ju ändå tillbaka så den bör du ju inte räkna in.
Säg att du betalar 30 kr exkl. moms
Detta ger med denna modell:
30 * 0.8 = 24 kr -> Går till affiliaten
30 * 0.2 = 6 kr -> Går till adrix
Därtill kommer det att dras av för arbetsgivaravgifter samt 30% inkomstskatt. Detta avdrag sker ENDAST för privatpersoner. Om affiliaten är ett företag får den ut 24kr. För en privatperson innebär det att det dras av 47,5% för att täcka upp för de lagbunda avgifter som måste betalas i samband med sysselsättning. Dessa kan man inte komma ifrån om affiliaten är en privatperson.
Men som sagt, detta är endast preliminära siffror.
Hoppas jag inte missade något nu.
MVH Jimmie