Citat:
Originally posted by dunken@Jul 26 2005, 09:24
Dom kom ju med ett förslag på att höja akassan för att motivera dom till att söka jobb.
De skulle sänkt den med ett par tusen så hade ingen viljat vara arbetslös och därför sökt mer.
|
Jag väntar fortfarande på att få besked av någon moderat över hur det blir fler jobb genom att sänka akassan.
Redan nu är det många sökande på de flesta lediga arbeten.
Det blir inte fler jobb av att ett par hundra till söker varje tjänst, utom möjligen att det krävs fler som går igenom alla svar.
Jag tycker istället moderaterna borde driva frågan om att avskaffa "riksdagspensionen", och istället låta politikerna ha samma a-kassa som övriga ifall de blir av med sin plats i riksdagen. I stället som flera gör nu (från de flesta partier) att driva ett företag där man inte tar ut någon lön bara för att kunna få ut ersättningen från regeringen.
Läste föresten att moderaterna ville ta bort avdragsrätten för a-kassa och fackföreningsavgift, däremot vill de ha kvar avdragsrätten för avgiften till svenskt näringsliv för företag (dubbelmoral?)
Jag har heller aldrig hört att de borgerliga vill avskaffa alla olika bidrag till företagen, de borde väl vara lika mycket emot bidrag om de går till näringslivet.
När det gäller statistiken för hur mycket statsskulden har ökat, så låg den istor sett still fram till -91 (siffror för statskulden går att hitta hos SCB), då den borgerliga regeringen genomförde flera ofinansierade skattesänkningar.