|
Flitig postare
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Jan 2004
|
Jag har utvecklat i både PHP, C# (både windows+webb) samt VB6 i flera år.
Har även kört en del VB.NET (både windows+webb), JAVA, JSP, ASP samt lite C++ vid projekt där det har krävts, men är inte så skarp på dessa.
Rent generellt så går många saker igen i de flesta av språken, och det som jag anser särskiljer .NET miljön från PHP är att den helt separerar html-koden, och gör att programmeringskoden ser mycket bättre ut och är därmed mer lättläst. Något man saknar i PHP.
Att man får många fler "jättebra färdiga funktioner" i C# eller VB.NET är struntprat. Visst finns det många bra inbyggda komponenter, men när det blir mer och mer advancerade projekt så måste man ändå specialskriva det mesta själv för att få allt att agera precis som man själv vill.
Argumenten för att PHP inte skulle fungera i tyngre projekt är också struntprat. Det fungerar utmärkt på de flesta plan. I samtliga språk jag någonsin provat, och av all kod jag sett genom åren från olika programmerare på diverse svårighetsnivåer, så ligger 75% av resultatet på programmeraren, INTE på språket.
Sen att ett visst språk kan vara bättre på en, eller ett par specifika saker än en annat är självklart sant.
PHP och C# ligger mig varmast om hjärtat, men fortsätter även utveckla i VB6 av nostalgiska orsaker :P
VB6 + ASP (gamla ASP alltså) är nog däremot de språk som jag ansett varit sämst till större/tyngre programmeringsprojekt.
Projekten där främst PHP och C# har använts är alltifrån arbeten på nån dag för 1 programmerare, upp till ett 10-tal personer under flera år/ständigt pågående.
Kom gärna med motargument ifall du själv utvecklat i något av dessa språk under längre tid och inte håller med.
|