Ämne: Databasdesign
Visa ett inlägg
Oläst 2005-07-24, 21:26 #17
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Robert@Jul 24 2005, 19:13
Jag försökte bara förklara varför det kan vara en bra idé att döpa kolumnerna till annat än bara "id" för pk's. Kan någon berätta motsatsen, varför man INTE ska göra så, utan behålla sina "id" (bortsett från "det är jobbigt att skriva" och "jag har artros i fingerlederna" eller "mitt tangentbord saknar vissa tangenter")
haha, jag ger upp.
Ni har uppenbarligen valt att gå en väg som jag inte tror att jag själv skulle valt någonsin. Men ni har valt en namnstandard som säger att nCusID ska vara namnet på Customer ID oavsett tabell. Fortsatt diskussion blir bara ett religionskrig.
Bortsett ifrån sjukdomar i fingrarna så är det kortare "ID" för primärnyckeln just det att det blir tydligt vad som är en typisk primärnyckel. Om jag gör en select med en massa tabeller (med alias på tabellerna) så kanske det blir otydligt vilken som är PK och vilken som är FK om de har samma namn. men som sagt, detta kommer bli ett religionskrig om vi fortsätter.

Jag tror dina databasexperter är tacksamma för ditt förtroende. Själv blir jag misstänksam mot folk som namger kolumner som i ditt exempel... <_<

och hur gör ni om ni har en relationstabell? säg att ni vill ha en relation mellan två customers?

tblCustomerRelation
--------------------------
nCusID
nCusID
nRelTypeID

Ert sätt att namnge kolumner utesluter ju denna typ av tabeller om jag förstår dig rätt.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat