Citat:
Originally posted by eg0master@Jul 24 2005, 14:07
Robert ett exempel skulle vara värdefullt för jag förstår fortfarande inte hur ditt ramverk är tänkt att användas?
Om man har en access klass per tabell borde det ju bara bli en enda metod som heter "ID" per klass, eller?
Det låter på ditt resonemang som om du har en klass som används för att söka ut flera olika saker ur olika tabeller.
Ett enkelt exempel behövs för att vi skall kunna föra diskussionen vidare. Jag kan bara gissa hur ni gjort ert ramverk och i alla fall jag kan kan komma på är bara "tabellnamn_kolumnnamn" en genväg och inget som skulle behövas.
Du skrev själv tidigare: "då ska det synas vilken tabell den ska peka mot genom att läsa på kolumnnamnet" - något som ju framgår tydligt i mitt exempel utan att ha Customer_ID som kollumnnamn i Customer tabellen.
|
Jo visst, ditt exempel visar åtminstonde för en människa att dina kolumner hör ihop, men idén från min sida är att ett kolumnnamn ska vara unikt per databas, alltså tex kategori_id ska det heta oavsett om det är en pk för tex en tabell med kategorier eller om det är en fk i en annan tabell som pekar mot kategoritabellen. Om vi antar att vi har 2 olika tabeller med prefixen "cus" (som i customer) och "cem" (som i customer employee) så skulle det kunna se ut såhär:
tabell 1: tblCustomers
-------------------------------
nCusID
sCusName
dCusCreatedDate
tabell 2: tblCustomerEmplyees
-------------------------------
nCemID
nCusID <--- koppling med samma namn som för fältet i tabell tblCustomer!!!
sCemFirsname
sCemLastname
dCemEmployeeDate
Och ang. klasserna, nja det genereras även klasser som kan hämta data beroende på fk, dvs den hämtar inte bara data ifrån samma tabell. Nu är jag inte någon databasexpert och behöver inte vara det heller med det fina sällskap jag sitter med här på jobbet, men jag litar på att dom har 100% koll på vad dom gör.
Jag försökte bara förklara varför det kan vara en bra idé att döpa kolumnerna till annat än bara "id" för pk's. Kan någon berätta motsatsen, varför man INTE ska göra så, utan behålla sina "id" (bortsett från "det är jobbigt att skriva" och "jag har artros i fingerlederna" eller "mitt tangentbord saknar vissa tangenter")