Ämne: Databasdesign
Visa ett inlägg
Oläst 2005-07-23, 14:19 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by eg0master@Jul 23 2005, 01:16
Citat:
Citat:
Sedan tycker jag att eftersom man ändå kör case INsesitive i databasen så är det skitsamma med case (se fler artiklar i länken ovan).
Men man kan ju köra Case Sensitive i databasen.
Läs denna i samma serie som ovan för fler synpunkter på case sensitive databaser.
http://www.sqlservercentral.com/columnists...iveoranythi.asp
Bara för att man kan innebär inte att det är lämpligt. Min bil kan köras i 250km/h. Det är kanske inte lämpligt. Man kan som man klä sig i rosa klänning innan en anställningsintervju, men det är inte lämpligt. :P

Citat:
Det finns tillfällen då man måste ha alla kolumnnamn unika per databas för att undvika diverse strul. Men som sagt, alla har ju inte det behovet.
Kan du ge ett exempel?
I det projekt jag sitter på nu har man ca 137tabeller, 685sp's, och ett snitt på 15kolumner per tabell. Många av sp'arna genereras av ett verktyg som verkligen uppskattar att en kolumn kan visa vilken tabell den härör ifrån ELLER vilken tabell den pekar på. Att förklara detta fullt ut kräver en mindre novell men du får lite på mig! Att tex ha 137 tabeller där varje unik id-kolumn heter 'id' är inte skojj, speciellt inte när en tabell har en fk som ska peka mot en annan tabells id... då ska det synas vilken tabell den ska peka mot genom att läsa på kolumnnamnet.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat