Citat:
Originally posted by Susanne@Jul 23 2005, 04:12
Nu upptäckte jag att jag tolkat det som skrivits lite fel. Det jag menade var att man kan ju döpa tabellnamnen case sensitive, inte att all data i databasen behöver vara det också.
Tycker du att det är en dålig idé det med?
|
Kärnpunkten i artikeln ang. case i databasen (som tar upp både data & tabell/SP/funktion/vy namn) är att om man är case sensitive så minst fördubblar du komplexiteten i koden eftersom
myTable och
MYtable blir två helt olika saker. Just tabellnamn spelar detta kanske mindre roll på eftersom man sällan skapar nya tabeller speciellt ofta. Däremot kan SPs, vyer, temptabeller mm som man kanske skapar fler av (och för enskilda specifika syften) potentiellt orsaka problem.
Ex:
UTV 1 skapar FUNC1 som kräver en vy han kallar
vyn
UTV 2 skapar FUNC2 som kräver en vy han kallar
Vyn
UTV 2 råkar sedan längre ner i koden i FUNC2 av misstag skriva
vyn
Nackdelen med att utnyttja case sensitivity är att denna typ av misstag kan få oanade effekter.
Case är dock (oavsett om koden är case sensitive eller inte) är dock att läsbarheten av koden kan bli bättre (myLongSpecialFunction vs mylongspecialfunction).
Om koden tolkas case sensitive tvingar man utvecklarna att skriva namn på det mer läsbara sättet (vilket ju är bra), medans det får den nackdelen att man av misstag pga fel case använder fel variabel/tabell/objekt.
Så egentligen är det en smaksak och visst tycker jag man skall använda sig av upper/lower case för att göra koden mer lättläst, men det betyder inte att man måste tvinga fram rätt case eftersom det kan leda till problem. Det beror på hur mkt man litar på de inblandade utvecklarna (inkl sig själv).