Visa ett inlägg
Oläst 2005-07-22, 10:28 #3
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Själv tycker jag scener är rätt värdelösa och använder dem aldrig.
Det är i min erfarenhet alltid bättre att ha allt på en timeline.
Ett problem med scener är att du inte kan referera till dem dynamiskt.
Vad du då får göra är att först kalla en hårdkodad referens som skickar den till rätt scen.
Typ:
Kod:
scene_array = new Array("scene1", "scene2", "scene3", "scene4");
function goRandomScene(){
  var scenes=scene_array.length;
  var num=Math.round(Math.random()*scenes);
  var target=scene_array[num];
  scene_array.splice(num, 1);
  if(target){
   _root[target].call();
  }
}
function scene1(){
  gotoAndStop("Scene 1", 1);
}
function scene2(){
  gotoAndStop("Scene 2", 1);
}
function scene3(){
  gotoAndStop("Scene 3", 1);
}
function scene4(){
  gotoAndStop("Scene 4", 1);
}
Sedan kallar du funktionen från din knapp:
Kod:
on(release){
  goRandomScene();
}
Jag skulle helt klart köra med frames istället:
Kod:
frame_array = new Array("frame1", "frame2", "frame3", "frame4");
function goRandomFrame(){
  var frames=frame_array.length;
  var num=Math.round(Math.random()*frames);
  var target=frame_array[num];
  frame_array.splice(num, 1);
  if(target){
   gotoAndStop(target);
  }
}
Om det är så att man inte skall kunna komma tillbaka till samma scene eller frame vid återbesök får du kolla upp sharedObject.
Då kan du spara din array när användaren klickar på knappen och ladda in den vid återbesök.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat