Medlem
|
|
Reg.datum: Dec 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag skulle säga tvärt om, är du duktig på löner ska du använda löneprogram är du inte det ska du köra manuellt. Om du ställer in en parameter fel i programmet så kommer det att vara ett systemfel som följer med hela tiden och är du inte så duktig på detta så kommer du antagligen inte själv att upptäcka felet eller se att något verkar konstigt.
Jag vet att löner kan kännas knepigt för många, och då framförallt inte själva löneutbetalningsbiten utan allt annat som följer med när man har personal. Hur man räknar semeterlöner, vilka löner som är semesterlönegrundande, vilka förmåner som är skattepliktiga och vilka som är skattefria, vilka belopp som förmåner ska tas upp till, hur sjukersättningar ska räknas ut, hur man redovisar till FORA, regler om uppsägningar mm mm. Som du ser är det egentligen den lilla biten med själva bokföringen och utbetalningen av löner.
Är det av intresse så kan jag lägga upp en liten lathund för hur man bokför lönerna men ett annat alternativ är ju annars att be någon ta hand om själva löneadministrationen även om du själv sköter bokföringen. För upp till 10 anställda kostar inte detta mer än halva årkostnaden på ett billigt löneprogram och sedan slipper du ju också tänka på allt annat runt omkring som ex kontolluppgifterna när det är dags för dem.
|