Nykomling
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 34
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 34
|
Traditionellt förknippas vissa färger med vissa verksamheter.
Industri är blått, kosmetika är rött, (porr är rosa) osv.
Jag vet inte om dessa synsätt fortfarande är så viktiga, men betänk det innan du bestämmer dig.
Titta på vilka färger andra i samma bransch använder, och vilka branscher som använder den färg du helst vill ha.
Peters inlägg om disney-likhet är en viktig punkt. kan du dra nytta av någon redan känd faktor i din marknadsföring är det ett klart plus.
Det där med att låta besökaren välja tror jag inte alls är bra.
Du tappar identitet på det. Loggan är ditt varumärke, den skall inte folk få fibbla med.
Tvärtom är det en fördel att vara konsekvent när det gäller sin framtoning. Målet med marknadsföring är bland annat att bli igenkänd.
Ett praktexempel är Posten. De har kört sin gula färg så hårt och så länge att idag kan man få folk att tänka på Posten genom att måla vad som helst gult. En bil, cyckel, skottkärra, gris eller vad som helst, är det bara rätt gula färg kommer folk att tänka på Posten. Då har man lyckats, dit når du inte genom att låta besökarna själva bestämma vilken färg som skall representera ditt företag.
|