Citat:
Originally posted by Tbj@Jun 29 2005, 22:32
Jag har svårt att se neger som rasistiskt däremot är nigger är direkt nedsättande utryck av en folkgrupp politiskt korrekt är att kalla dom för afro-amerikaner Nigger/neger kan bara användas av negrerna själva och det gör dom ganska mycket
fegheten för att stöta sig med någon har gått så långt att nu är det inkorrekt att säga
vit anses förmodligen som ett utryck för det gamla kolinalväldet där dom vita förtryckte andra folkslag. Numera ska vi kallas kaukasier!!
Blir så trött!
så nu anser jag att vitlök är lika rasistiskt som negerbollen skall vara kaukasisk lök
Dunken en ny marknad har öppnat sig för dig!!
Kan förse dig med flera nya slogans.
|
Citat:
Jag har svårt att se neger som rasistiskt däremot är nigger är direkt nedsättande utryck av en folkgrupp
|
Citat:
vit anses förmodligen som ett utryck för det gamla kolinalväldet där dom vita förtryckte andra folkslag. Numera ska vi kallas kaukasier!!
|
Tja, det kanske blir jobbigt för dig om du inte orkar tänka efter.
"Nigger", "Neger" är från grunden negativt laddade ord då de har haft sån syfte att belysa en etnisk rangordning. Historiskt sett så har även "vit" som adjektiv används för att belysa något såsom positivt värdeladdad. Alltså: "neger" har använts (och används) i nedsättande syften medan vit har använts (och används) i förskönanden syften.