Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Oct 2004
|
Du förstår inte poängen. Genom att göra på ett visst sätt i detta fall är risken/chansen stor att du (eller någon annan som tittar på din kod och skall göra tillägg) gör på samma sätt i andra klasser och förr eller senare kommer det en klass som ändras, men bara på ett ställe. Om du vill gömma dig bakom argument som "bara jag ska hålla på med det här", "när det verkligen behövs kommer jag göra på ett annat sätt" eller "Jag kommer aldrig behöva ändra något i den här klassen" så kan vi sluta diskussionen nu. Jag kommer med tips för att generellt skapa en snyggare och mer lätthanterad kod eftersom prestandavinsten är försumbar i sammanhanget (optimera rätt sak som jag skrev tidigare).
men vill du ha förslag på ändringar? Några mer eller mindre rimliga förändringar:
- host skall i konstruktorn skrivas om till ett IP-nummer
- alla värden skall ha defaultvärden om de är tomma
- php kommer med ett nytt mysql interface som kräver nya parametrar som inte fanns tidigare
- Du vill använda en annan databas än mysql vars interface i php kräver fler parametrar
Trust me - du kommer inte ångra dig om du låter den ena konstruktorn anropa den andra. Det kan jag garantera. Om du däremot duplicerar kod kanske du inte kommer ångra dig - men det är inte säkert. Det här handlar inte längre om din lilla databasklass. Det handlar om generella principer där kodens läsbarhet och underhålls egenskaper är i ena vågskålen och prestanda i den andra. Det handlar om att välja att optimera sin kod för rätt saker. Något som kan ta ett tag att lära sig. Men du slipper. Kör du med cut-n-paste kod.
|