Citat:
hehe... lät som en intressant tjänst... men vad säger användarna när jag ändrar i dnsen och pekar om alla "500" subdomäner mot min egen site? Eller som du skrev tidigare.. säljer den... ger dålig respons. Vem vet hur länge en har en subdomän kvar?
|
visst, det är ju ett relevant problem om domänägaren väljer att peka om sina subdomäner till sin egna sajt. samtidigt är en försäljning av domänen något som användarna måste vara beredda på eftersom det är helt gratis och kan utnyttja tjänsten tills vidare. domänägaren har ju inte så mycket att vinna på att styra om subdomänerna till sin egen enbart för att få trafik eftersom han eller hon antagligen skulle vinna mer på att använda sin domän för subdomäner - åtminstone i längden.
Citat:
I övrigt tycker jag det lät som en kul idé. Kanske gör en intl. version? vore klockrent.
|
gör en vadå-för-version?
Citat:
Skulle nog själv lagt upp en domän där för att prova.
|
har ju lagt upp en version som är under testkörning/utveckling under
http://ownadmin.3w.se som verkar fungera med de begränsade funktioner som jag hittills hunnit implementera. är väl främst eventuella funktioner för hantering/översikt av subdomänerna som saknas och pga tidsbrist ligger projektet lite i dvala. men eftersom det fungerar fullt ut för användarna och även fullt ut med de funktioner som finns för domänägarna vill jag ha feedback innan jag eventuellt lägger ner ytterligare tid på att fortsätta utveckla..
Citat:
En till nackdel för dig är att ifall jag lägger upp hejohå.com... får en massa subdomäner på den för adressen är så enkel å kul... kopierar användarna samt deras subdomäner eller mailar dem genom maillistan och skriver "hejohå.com flyttar till ett eget webbhotell. Uppdatera er info.", tackar dig för en gratis marknadsföring och säger ajö.
|
absolut är det en nackdel för mig eftersom 3W.se då skulle förlorat både på bandbreddskostnader och en del trovärdighet gentemot användarna. samtidigt är det ju blandannat för att kunna förbereda användarna för ett eventuellt avslut av tjänsten som domänägaren måste informera om uppsägningen av tjänsten i förväg så 3W kan informera användarna om detta och möjliggöra en eventuell flytt/omdirigering för subdomänen till annan domän. vet i övrigt inte hur man skulle kunna lösa det problemet. att "binda" domänägarna att ha sin domän "registerad" under en i förväg avtalad tid skulle kanske avskräcka eftersom försäljning och liknande inte då skulle vara möjlig. men vet man med sig att man ska sälja domänen så bör man ju inte lägga upp domänen där. men så länge man har den registrerad och har tänkt ha den kvar så under flera år - exempelvis för att använda som ytterligare marknadsföring för den "riktiga" domänen man har - så känns det helt rätt.
antagligen kommer någon form av information ges till användarna att vissa av domänerna (dvs de som inte 3W har direkt kontroll över) kan försvinna eller är mer eller mindre temporära men kan användas för subdomänsregistrering tills vidare. förslagsvis kanske man bör registrera ytterligare en subdomän att "binda" den subdomänen mot. känns lite omständigt och ingen lösning som man skulle föredra, men kanske nödvändigt.
anledningen till att jag utvecklat tjänsten på det här sättet är främst för att det är en rolig grej men samtidigt vill man ju inte direkt jobba gratis. blir väl kanske så att det faller just på att domänägarna endast utnyttjar tjänsten för sin egen vinnings skull utan att ta hänsyn till användarna. men man vill ju helst vara lite blåögd och tro på att folk använder tjänsten för att de vinner även på att utnyttja tjänsten på detta sätt utan att missbruka den.
för er som har lust att testa kan ju ivf kika in på
http://ownadmin.3w.se och ge feedback, behöver ju fortfarande testpiloter för att kunna utvärdera tjänsten i någon större utsträckning.
tack för feedbacken iaf. alltid bra med några tankeställare