Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-27, 13:50 #37
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by hubbert@Jun 25 2005, 19:07
Citat:
Dessutom strider momsen mot allt som alla partierna jobbar/har jobbat för, En billigare lokaltrafik för att få ner avgaserna i städerna, dämpa växthuseffekten
Jo men det är ju inte så konstigt. Man skrotar kärnkraften och tar in kolkraft istället, så konsekventa är de (politikerna) inte.

Håller med dig. Kollektivtrafiken har nog med problem att vara ett vettigt alternativ, skall det sedan bli ännu dyrare så inte tusan kommer folk åka mer.
Vill även slå ett slag för böcker. Visserligen gav inte sänkningen av momsen riktigt så många nya läsare som man hoppats men ett steg i rätt riktning var det. Vi lider inte av att folk i allmänhet har för hög utbildning här i landet. Att då direkt motverka det genom höjda bokpriser (drabbar väl kurslitteratur också) är synnerligen osmart.
Personligen tycker jag sänkningen av bokmomsen var en stor bluff.
Jag brukade köpa en bokserie, böckerna kosta runt 65 kr/styck.

Sen helt plötsligt runt december när jag skulle köpa en ny bok i serien så kosta den runt 85-90 kr (obs det här var ju några år sedan så jag mins inte riktigt priserna, kan säker skillja lite mot hur det var irl) i varenda butik, kollade fan varenda bokaffär i stan och alla hade höjt priset med 20-25 kr för serien.

Jag tyckte typ fan så trist men tänkte inte mer på det då, sen vid nyår så vart det ju jätteskriverier om att nu sänks bokmomsen. Och mycket riktigt när jag efter nyår går runt i butikerna så kosta "min" bokserie exakt samma som den gjorde före höjjningen alldeles innan momsändringen. Samma i varje affär!

Dom hade alltså höjt priserna någon månad innan momsändringen och därefter sänk tillbaka prisern till de "vanliga" priserna efter momssänkingen och tagit momssänkingen som ren vinst ner i fickan.

Sen den dagen har jag inte köpt en bok ur serien, knappt köpt en bok över huvud taget mer än tjocka databöcker och jag brukade köpa rätt mycket böcker innan, men fan heller att jag tänker stödja sådant mygel.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat