Citat:
Originally posted by hubbert@Jun 26 2005, 14:05
Citat:
Nu skall jag inte vara "sån", men jag har varken bil eller körkort och jag dricker inte mjölk.
|
Jo men det är ju precis det du är.
Den höga skatten på bensin (och el för den delen) driver inte på något sätt fram alternativa bränslen. Samtliga pengar som vi bilister (och elanvändare för den delen) går in för att täcka upp hålen i statsbudgeten.
Någon forskning att tala om är inte intressant för staten att bedriva, utan det är att plocka av oss pengar.
Titta på det statliga bolaget Vattenfall. Satsar på kolkraftverk utomlands, med regeringens goda minne.
Ja de protesterar lite för syns skull. Men det är inte allvarligt menat eftersom Vattenfall tjänar bra med pengar till statskassan på sin miljövidriga hantering.
|
Mja... det är väl kanske lite fel ställe i att börja nysta i, släng upp ett par kärnkraftverk till uppe i norrland och börja exportera billig miljövänlig el istället för att köpa smutsig el.
Du kan inte riktigt koppla ihop el och bensin eftersom bensin är en portabel elkälla medans el är el. Den dagen alla har elbilar kanske du kan resonera sådär.
Bensin är alltså fel att försvara pga att det är en dålig och icke förnybar energikälla. Det finns andra och bättre sätt att förflytta sig med, problemet är att det inte är lika billigt som bensin just nu är. Faktumet att bensinen kommer att ta slut om 10, 100 eller 1000 år kvarstår. Det är väl lika bra att tänka framåt nu?
Sen vad staten "gör" med pengarna väl sak samma, om det nu är så många som irriterar sig på högt bensinpris så kanske någon ser att det finns pengar att tjäna på alternativa bränslen.