Citat:
Originally posted by Fluffe@Jun 22 2005, 15:50
Det finns ett bra sätt att skilja en bra programvaruutveckare mot en hemmasnickarare. Och det är den goda klassikern: Vilka språk kan du? Har du ställt den frågan till någon under det senaste året är den bittra sanningen att du är en hemmasnickrare.
Frågan bör lyda: Är du duktig på programmering? och sedan är följdfrågan: Vilka språk har du erfarenhet av?
|
Mycket fyndigt och mycket sant.
och för att besvara robert:
1) Ja
syntaxen är den minsta biten - men om man nu skall lära sig något från scratch är det ju lämpligare att lära sig något man kommer använda. För att lära sig lite .NET från scratch kommer ändå inte göra dunken till en bra programmerare så skillnaden i syntax kan vara ett hinder.
2) Mig veterligen är den mesta hjälp man kan få på internet inom .NET fokuserad på C#. Därför dumt att satsa på VB.NET och själv översätta färdiga klasser etc.
3) Jag är gammalmodig och lever i en värld där VB är ett otyg för att den tillåter en massa saker som bara gör koden ännu sämre. Mina åsikter om VB färgas dessutom av de personer jag träffat som pratat varmt om VB. Den som tycker VB är bra och använder VB till allt och föredrar VB framför annat är i mina ögon en idiot. Någon som inte vet bättre. Därför dissar jag även VB.NET utan att någonsin tittat på det utom då man tvingas se kodexempel i MSDN (vilket gör mig lika arg varje gång).
Så eftersom jag egentligen inte vet vad VB.NET är så kan jag inte svara på frågan om vilka skillnaderna egentligen är. Det enda jag "vet" är att de flesta överger VB för C# och inte java/C för VB.NET. De allra flesta kör C# så sannolikheten att jag hittar en finurlig klass på codeproject.com som jag kan använda något modifierad är större om jag är van vid C# och inte VB.NET. Sedan kanske det inte spelar så stor roll för mig eftersom jag
är en duktig programmerare, men för en nybörjare är det dumt att skapa sig problem när man nog kommer ha svårt nog ändå. Som nybörjare är igenkänningsfaktorn viktig.
Edit:
Kom på en sak innan jag blir flejmad av VB folk som inte gillar att jag kallar dem för idioter.
Det finns tillfällen då även jag använder VB. Enkla små program som behöver COM stöd t.ex. betydligt smidigare i VB än i VC++. Det handlar inte om hat - det handlar om att använda rätt verktyg vid rätt tillfälle. Gör man bara websidor för windowsservrar - ja då är kanske VB rätt (eller va rätt för nu finns C# och ASP.NET). Men världen är full av VB-folk som använder det jämt och ständigt trots att andra verktyg skulle passa bättre. Och det är de jag tycker är idioter och det i kombination med hur VB5 och VB6 ser ut färgar min åsikt även av VB.NET.