Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-22, 16:19 #16
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
C# är väl bra men det är också en högre inlärningströskel än VB. VB är mer i "klartext" och därmed borde vara lättare att lära sig. C# är i mitt tycke svårare men sen är jag ju också VB-nörd sen version 4.
Som du själv skriver är du en VB-nörd och inte en programmerare...
Det är väl först med VB.NET som "vi" som lärt oss programmera i första hand får tillgång till vad man kan förvänta sig av ett programspråk. VB.NET finns sannolikt bara för att inte skrämma bort VB-nördar utan lura dem att börja använda .NET. Att lära sig VB (script/6/net) istf C# är ju som att bara plocka murklor i skogen. Det funkar, men det blir en massa extra jobb i längden. C# och inte VB.NET har framtiden framför sig.
Anledningen till att du tycker VB är "mer klartext" är att du är van. Att för en oinvigd lära sig C# där saker heter vettiga saker är precis lika lätt. På samma sätt som jag kan skriva VB program som är helt oförståliga. Tydligen heten ligger inte i språket utan i hur det används.

Och som gammal VB-nörd hoppas jag du är medveten om att MS skapade VB för att enkelt göra fungerande prototyper av GUI. Folk sket dock i att skriva om sakerna i VC++ och vips tvingade man MS att utveckla VB till ett vettigt språk. Något som tog mycket lång tid.

Och nu går vi fett off-topic:
Jag skulle säga att VB skadat branchen mer än det tillfört. Allt för många människor utgav sig för att kunna utveckla program bara för att de kunde dra och klicka lite i VB. Jag tackar IT-bubblans sprickande för en naturlig utrensning.

Så bottom line - ska man satsa på att lära sig något vettigt ska man göra det ordentligt eller vara medveten om att en enklare väg är full av begränsningar. Innan man är medveten om konsekvenserna av sitt val kan man inte göra ett korrekt val utifrån sina förutsättningar och krav.
Vi har väl precis konstaterat att skillnaderna symantiskt mellan språk är den minsta biten; en måsvinge hit, några uttryck som ska skrivas "baklänges" etc. Skillnaderna mellan plattformar är däremot stor.

Kan du förklara för oss som jobbar med det här men ändå inte fattar* vad det är för skillnad i funktionalitet mellan _språken_ vb och c# i asp.net?

(* jodå, jag fattar men vill ändå höra en bra förklaring)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat