Visa ett inlägg
Oläst 2005-06-22, 10:14 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Yepp
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffe
Nu kommer säkert en del skrika, men asp är ett dött språk. Ingen poäng med att lära sig det när asp.net(c#, VB) erbjuder så enormt mycket mer.
No Offense - men jag skulle gärna vilja veta vad som är så mycket bättre med asp.net - inte för att jag påstår att du har fel, men för att jag själv är intresserad och aldrig riktigt har satt mig in i skillnaden (mer än att den är betydlig) och vad som profilerar asp.net, samt i slutändan gör det bättre. T.ex. om, och isåfall vad, finns det för nya saker man kan producera som inte tidigare var möjligt.
Tacksam för svar B)
Det beror på...
Givetvis kan man göra allt i en webapplikation; allt som går att köra genom en processor. Frågan är bara: hur är verktygen du använder? Hur lång tid tar det att koda? Vilken lösning/metod/struktur måste du använda? Vilka [extra] objekt krävs och vad kostar de?

Klassisk ASP kräver ju mängder med extra objekt för att utföra mer "avancerade" saker, och hittills har jag inte stött på något i .Net som behöver detta (om det inte gäller för att spara utvecklingstid då... )
Det mesta mynnar dock ut i tid och tid = pengar i de flesta fall.

* Jag gillar många av förändringarna i asp.net, exempelvis User Controlls som gör att du kan kapsla in självförsörjande funktionalitet på ett sätt som inte är möjligt med asp (nej, include är inte samma sak.. =))
* över 5000klasser och metoder tror jag att jag läste mig till att .net innehöll. Mycket är det iaf, och man kan slänga sig i backen på att det finns en funktion någonstans som ersätter all nyutveckling som måste ske i övriga plattformar. Ta bara så konstiga saker som att utläsa exif-information ur jpg-filer (alltså metadata som berättar exemeplvis vilka kamerainställningar du hade när du tog bilden)... färdigt att använda = 1 kodrad. 4999 kvar att utforska! =P
* Eventdrivna sidor. Du slipper samla in all jäkla querydata och kolla vad som har hänt; nu har varje knapp/htmlobjekt events som skickas till servern så man vet exakt vad som hände. Ingen mera "&action=delete" i querystrings'en! =)
* Viewstate. Klienten (ja, egentligen servern) håller reda på hur alla hmtlobjekt är populerade, dvs du slipper fylla alla textboxar och dylikt om en sida submittas om. Magi... =)

Sen finns det så mycket mer, men ovan nämnda hör till vardagen iaf. Man får inte glömma nya VS med riktigt bra debuggmöjligheter som även gör det lättare att utveckla med de många propertys som alla klasser erbjuder. Så skönt att kunna bromsa koden, och klicka upp en trädstruktur som representerar de objekt som är laddade för den aktuella sidan i serverns minne. Klicka dig ner i trädgrenarna/noderna och kolla värden på attribut du annars måste slå i manualer för att få reda på betydelsen av. Många gånger så får man en "aha"-upplevelse när man inser att "Åh fan, detta objekt har redan kapat upp besökarens url i bitar så jag slipper köra regularexpressions på den". Man inser ofta att man har skrivit för mycket kod... =)

Robustare och snabbare ("kompilerad" kod) får vi ju inte glömma.

Du kan välja att koda i följande språk (bla):
APL
Fortran
Pascal
C++
Haskell
Perl
C#
Java
Language
Python
COBOL